Netaršių vidaus vandens transporto priemonių įsigijimas
Projekto numeris: 08-026-P-0001
Projekto trukmė: 2025-03-25 – 2026-04-30
Bendra projekto vertė: 11 053 239 Eur
ES finansavimas: 9 091 000 Eur
Finansavimas: Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonė (EGADP), valstybės biudžeto ir projekto vykdytojo lėšos
Vykdytojas: AB Vidaus vandens kelių direkcija
Projektas finansuojamas iš EGADP lėšų, valstybės biudžeto ir projekto vykdytojo nuosavų lėšų. Projektui taip pat taikomi ES matomumo reikalavimai – informacija apie projektą skelbiama interneto svetainėje, socialiniuose tinkluose, viešinama per komunikacinius renginius ir pažymima specialiais ženklais ant įsigytų priemonių.
Projekto tikslas
Užtikrinti tinkamas sąlygas naudoti atsinaujinančių energijos išteklių transporto priemones TEN-T tinklo kelyje E41 bei kituose vidaus vandenų keliuose, taip mažinant aplinkos taršą bei prisidedant prie ŠESD mažinimo Lietuvoje.
Sprendžiama problema
Lietuvoje vidaus vandens transporto sektorius išlieka menkai išnaudotas, nepaisant palankių gamtinių sąlygų ir modernizuotos infrastruktūros TEN-T tinkle. Viena iš pagrindinių priežasčių – pasenęs ir taršus vidaus vandens transporto priemonių parkas, kuris ne tik riboja galimybes naudoti atsinaujinančius energijos išteklius, bet ir prisideda prie didelio šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD), azoto oksidų (NOx) ir kietųjų dalelių emisijų kiekio.
Šiuo metu valstybinės funkcijos vidaus vandenų keliuose vykdomos išskirtinai naudojant dyzelinius variklius, o alternatyvūs, mažiau taršūs sprendimai nėra taikomi. Tai ne tik didina oro taršą, bet ir mažina vidaus vandens transporto konkurencingumą, riboja krovinių perkėlimo nuo kelių transporto galimybes bei prisideda prie didesnio kelių transporto intensyvumo ir avaringumo.
Projekto veiklos
Projekto metu numatoma įsigyti tris netaršias vidaus vandens transporto priemones – elektrinį laivą stūmiklį, nesavaeigę baržą ir visiškai elektrinį mobilų kraną. Šios priemonės bus pristatytos į Marvelės uostą Kaune ir naudojamos valstybinės reikšmės vidaus vandens kelių priežiūros bei eksploatavimo funkcijoms vykdyti, taip prisidedant prie aplinkos taršos mažinimo ir tvaraus vidaus vandens transporto plėtros.
Projekto nauda
Projektas prisideda prie darnaus vystymosi, mažina oro taršą, skatina perėjimą prie žiedinės ekonomikos ir stiprina vidaus vandens transporto sektoriaus konkurencingumą. Taip pat prisidedama prie Ekonomikos gaivinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ tikslų įgyvendinimo.



